O oportunitate pentru tinerii și minorii internaţi la Centrul Educativ Târgu Ocna, prin îmbunătăţirea educaţiei şi a asistenţei specifice. Proiectul “CHILD. Reintegrarea socială a minorilor prin învățare și dezvoltare personală” a avut misiunea clară de a oferi o nouă șansă și de a construi un viitor decent pentru cei care au nevoie de sprijin.
Început în decembrie 2018, proiectul a fost implementat cu sprijinul Granturilor norvegiene 2014 - 2021. Cu ajutorul lui s-au pus bazele unei comunități mai puternice și mai unite, în care se luptă împotriva abandonului școlar și a excluziunii sociale, oferind oportunități pentru cei vulnerabili, în special pentru tinerii de etnie romă și alte categorii expuse riscului de marginalizare.
Magdalena Andrei, Comisar de Poliție Penitenciară și Director al Centrului Educativ Târgu Ocna a fost coordonatorul proiectului CHILD.
Unul din obiectivele inițiativei CHILD a vizat construirea cadrului prielnic care să încurajeze reintegrarea în societate a tinerilor din Centrul Târgu Ocna.
Partenerul local, orașul Târgu Ocna, a pus la dispoziție o casă care a fost renovată și care găzduiește vizitele minorilor și tinerilor internați cu membrii familiilor lor.
Casa pusă la dispoziție de Orașul Târgu Ocna, partener în proiect, a fost special amenajată pentru a găzdui vizitele beneficiarilor cu familiile lor.
Proiectul a însemnat și reabilitarea spațiilor Centrului, cu două secții de deținere, infirmerie, bloc alimentar și un corp nou construit, toate aceste acțiuni susținând nevoia autorităților de a oferi condiții de detenție decente.
„Cele mai multe efecte pozitive pentru tinerii din Centru au venit în urma învoirilor de 24 de ore, cu familia, dar și din activitățile pe care le-au derulat și care i-au încurajat să obțină recompense, cea mai râvnită fiind chiar ieșirea din penitenciar a beneficiarilor ca urmare a unui comportament adecvat. În plus, tinerii noștri au beneficiat de consiliere de familie, acțiune în premieră la nivelul penitenciarelor din România”, a povestit Magdalena Andrei, Comisar de Poliție Penitenciară și Director al Centrului Educativ Târgu Ocna.
Imagini cu interiorul sălii de mese, din timpul lucrărilor de modernizare.
Îmbunătățirea spațiilor de detenție și reeducare de la Târgu Ocna au fost însoțite și de acțiuni concrete în zona de educație a beneficiarilor. A fost elaborat unui studiu specific care a cules informații despre incidența şi cauzele abandonului școlar în rândul minorilor şi tinerilor care execută o măsură educativă privativă de libertate. S-au măsurat principalii factori de risc implicați în manifestarea comportamentelor infracționale la persoanelor internate de etnie romă, precum şi a altor minori şi tineri vulnerabili.
Totodată, s-a pus accent și pe creșterea performanțelor școlare ale grupului țintă, obiectiv îndeplinit prin realizarea unor activități educaționale remediale, integrate și accesibile. Minorii și tinerii au participat la o serie de activități și oportunități de învățare, de dezvoltare personală și de integrare socială.
„Am participat la diferite activități, iar una dintre activitățile care m-a ajutat cel mai mult a fost aceea din afara Centrului când am ajutat persoane fără adăpost. Acela a fost momentul care m-a făcut să mă gândesc la acțiunile mele și la ce m-a adus aici.” a mărturisit Andrei Florin, beneficiar și tânăr rezident al Centrului.
Programele educative elaborate în cadrul inițiativei CHILD sunt incluse în oferta de activități și programe de reintegrare socială, disponibilă la nivelul întregului sistem penitenciar, fiind aplicate atât la nivelul Centrului Educativ Târgu Ocna, cât și în restul unităților penitenciare din țară.
Printre priorități s-a aflat și organizarea programelor de instruire/calificare în vederea deprinderii de abilități practice pentru beneficiari. Organizarea de cursuri de calificare (sudor și ajutor de bucătar), precum și programe de dezvoltare abilități practice (frizer, olar) au fost incluse în program.
Minorii internați la Centrul Educativ din Târgu Ocna au fost instruiți și au primit diplome de absolvire a cursurilor gratuite de calificare.
În plus, dezvoltarea şi implementarea unui program de stimulare multisenzorială pentru persoanele cu ADHD şi dificultăți de învățare au contribuit la dezvoltarea abilităților sociale, de comunicare și de soluționare a conflictelor.
Vizând activitățile desfășurate în comunitate care sprijină adoptarea de atitudini pozitive, civice și responsabile, s-au organizat tabere şi excursii.
„Acest program a venit cu un cumul de rezultate atât pentru cei internați aici, cât și pentru cei care lucrează în Centru. Ne-a provocat să ne dezvoltăm personal și profesional și să ne învingem niște temeri, evoluând împreună. A trebuit să adaptăm unele lucruri, dar cred că modelul poate fi replicat și alte centre similare din țară”, a precizat Magdalena Andrei, Comisar de Poliție Penitenciară și Director al Centrului Educativ Târgu Ocna.
CHILD a vizat dezoltarea unor standarde de servicii pentru asistența psihiatrică a adolescenților care execută o măsură educativă pentru a seta parametrii optimi în cazul intervențiilor asupra minorilor cu tulburări psihiatrice, în contextul unei sancțiuni educative. Această acțiune a fost susținută și de elaborarea unui ghid pentru intervenție în situații de criză, adresat personalului, care a fost recunoscut ca model de bună practică în Cartea albă a Consiliului Europei privind gestionarea persoanelor cu tulburări de sănătate mintală (2022) – (Appendix III. Prisons). Ghidul este adaptat vârstei și particularităților psihosomatice ale tinerilor. Ambele materiale completează procedura pentru managementul comportamentului violent și agresiv al minorilor și tinerilor care execută o măsură educativă, elaborată și dezvoltată de Centrul Educativ de la Târgu Ocna, menită să asigure asistența și protecția corespunzătoare pentru persoanele internate și personalul din sistemul penitenciar.
În plus, personalul Centrului a susținut un program de instruire specifică pentru îmbunătățirea competențelor profesionale și a fost elaborată o culegere de bune practici privind lucrul cu delincvenții juvenili.
De asemenea, s-a dezvoltat o metodologie de consiliere pentru familiile persoanelor vulnerabile. Pe perioada vizitelor cu familia, atât persoanele internate, cât și membrii familiei sunt consiliați conform metodologiei dezvoltate. Pilotarea şi implementarea metodologiei de consiliere pentru grupul țintă vizează efectiv desfășurarea vizitelor dintre minorii și tinerii internați și membrii familiilor.
Rezultatele proiectului contribuie, în mod direct, la îmbunătățirea asistenței de specialitate acordată minorilor și tinerilor privați de libertate, facilitând aplicarea și transferul bunelor practici, la nivel sistemic. Astfel, pe de o parte, prin activitățile acestuia au fost implementate demersurile prevăzute în Strategia Națională de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului 2016-2020, aflate în responsabilitatea Administrației Naționale a Penitenciarelor.
Pe de altă parte, colaborarea dintre Centrul Educativ Târgu Ocna și Primăria Orașului Târgu Ocna reprezintă un model de cooperare inter-instituțională care va crește șansele de reintegrare socială și prevenirea recidivei la persoanele sancționate penal, prin implicarea comunității.
„Am avut parte de ceva provocator. Dar, din moment ce alte state au aplicat acest model, a fost de bun augur să procedăm și noi la fel. Vrem să continuăm și să dezvoltăm astfel de inițiative, care nu se pot face însă decât prin parteneriate și finanțări externe, cum e cazul Granturilor Norvegiene”, a declarat Cristian Aurelian Ciubotaru, primarul din Târgu Ocna.
Inițiativa CHILD a contribuit la îmbunătățirea asistenței de specialitate acordată minorilor și tinerilor privați de libertate, facilitând aplicarea și transferul bunelor practici, la nivel sistemic.
Din acest motiv, în perspectiva anilor următori se va avea în vedere, în măsura posibilităților, replicarea acestui tip de parteneriat și la nivelul celorlalte patru unități penitenciare destinate minorilor și tinerilor sancționați cu măsuri educative privative de libertate.
Cu un buget de peste 3,3 milioane de euro acordat în cadrul programului „Justiție” gestionat de Ministerul Justiției, Administrația Națională a Penitenciarelor, împreună cu partenerii lor locali, Centrul Educativ Târgu Ocna și Primăria Orașului Târgu Ocna, au pus bazele unei inițiative menite să schimbe paradigma educației și reintegrării sociale.
Proiectul nu a fost doar o inițiativă locală, ci și un exemplu al modului în care Granturile norvegiene contribuie la atingerea obiectivelor de reducere a disparităților sociale și de promovare a incluziunii sociale.
Granturile SEE și norvegiene reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul Europei și statele baltice. Aceste mecanisme de finanțare sunt stabilite în baza Acordului privind Spațiul Economic European, ce reunește statele membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia ca parteneri egali pe piața internă. În total, cele trei state au contribuit cu 3,3 miliarde de euro între 1994 și 2014 și 2,8 miliarde de euro pentru perioada de finanțare 2014 - 2021. Detalii pe: www.eeagrants.ro și www.eeagrants.org.
Povestea proiectului “CHILD: Reintegrarea socială a minorilor prin învățare și dezvoltare personală” este disponibilă aici.